Évènements

Afficher les évènements sur votre site.

Séminaire DEVI – Pierre-Cyril Aubin-Frankowski (Mines ParisTech)

08/10/2020 @ 10h30 – 11h30 – Contrôle optimal linéaire-quadratique à contraintes d’état comme une régression par méthodes à noyaux sous contraintes de forme Résumé Les problèmes de régression en contrôle ou en apprentissage incorporent fréquemment des contraintes de forme, comme par exemple la positivité ou la monotonie de la solution sur un compact donné. Ces contraintes traduisent des a priori qualitatifs […]

Séminaire DEVI – Ricardo Flores-Fillol (Universitat Rovira i Virgili, Tarragone, Espagne)

24/09/2020 @ 10h30 – 11h30 – Market structure and quality determination for complementary products: Alliances and service quality in the airline industry (avec Jan K. Brueckner) Résumé This paper explores the effect of market structure on quality determination for complementary products. The focus is on the airline industry and the effect of airline alliances on flight frequency, an important element of […]

Séminaire DEVI – Isabelle Laplace & Pascal Lezaud (ENAC)

10/09/2020 @ 10h30 – 11h30 – Enjeux environnementaux et avenir du trafic aérien Résumé L’équipe ESTEAM de la fédération a rédigé un livre blanc sur le futur du trafic aérien face aux enjeux environnementaux. L’objet du séminaire est d’exposer quelques points abordés dans ce livre blanc: les principales notions sur la crise environnementale, sur les contributions du trafic aérien dans la […]

Webinaire DEVI – Tat-Dat To (ENAC)

25/06/2020 @ 10h30 – 11h30 – A modification of quasi-Newton’s methods helping to avoid saddle points Résumé: We propose a new modification of quasi-Newton’s methods, namely New Q-Newton’s method. The main idea is to approximate the Hessian matrix by a invertible (not necessarily positive definite) symmetric matrix, then update the Newton step by the difference of the projections of the standard […]

Séminaire DEVI – Corinne Bieder (ENAC)

11/06/2020 @ 10h30 – 11h30 – Safety Management Systems : une réelle voie d’amélioration de la sécurité aéronautique aujourd’hui ? Résumé Depuis le début des années 2000, l’aviation civile adopte progressivement les Safety Management Systems comme voie d’amélioration de la sécurité. Il y a quelques mois encore, suite au rapport d’enquête préliminaire sur les deux accidents du Boeing 737 MAX, la […]

Séminaire DEVI – Alix Rigal (ENAC)

27/02/2020 @ 10h30 – 11h30 – Evolution of daily temperature due to global change Abstract We consider the problem of estimating non-stationary temperature normals (the mean), at a daily timescale, which take into account deformations due to the global change of the annual cycle. In a second step, we consider not only the mean, but the whole distribution. Thus, we will […]

Séminaire DEVI – Anne Ruiz-Gazen (Toulouse School of Economics)

23/01/2020 @ 10h30 – 11h30 – Multivariate Student versus Multivariate Gaussian Regression Models with Applications to Finance and Political Economy Abstract For modeling multivariate possibly heavy-tailed data, we compare the multivariate normal regression model (N) with two versions of the multivariate Student regression model: the independent multivariate Student (IT) and the uncorrelated multivariate Student (UT). We recall some facts about these […]

Séminaire DEVI – Stéphane Puechmorel

12/12/2019 @ 10h30 – 11h30 – Feuilletages des variétés statistiques Résumé: une variété statistique est de façon formelle une variété riemannienne munie de deux connexions duales. Cet objet abstrait apparaît de façon naturelle lorsque l’on étudie des familles paramétrées de densités et formalise certaines procédures courantes en estimation. Dans cet exposé nous aborderons de la façon la plus intuitive possible des […]

Séminaire DEVI – Cherie Lu (Chang Jung Christian University, Tainan, Taiwan)

21/11/2019 @ 10h30 – 11h30 – When will biofuels be economically feasible for commercial flights? Abstract This paper evaluates the financial outlays and environmental costs of using biofuel and traditional aviation fuel for selected flight routes. Cost-benefit analysis and the dose-response method were applied for evaluating the financial and environmental costs of both biofuels and traditional fuel. Selected flight routes originating […]